Skip to content

VIVES-keuzevakken

VIVES-keuzevakken

VIVES-keuzevakken zijn opleidingsonderdelen (OPO’s) die iedere student kan opnemen. Het is een overkoepelend keuze-aanbod waarbij elk OPO over één specifiek (actueel) thema gaat. Je hebt geen voorkennis nodig, elke VIVES-student kan deze vakken dus volgen. Deze keuzevakken kunnen ook gevolgd worden door AO-studenten. Er zal in de brochure expliciet worden aangegeven of het keuzevak op afstand kan gevolgd worden.

Binnen toegepaste informatica

De inwisselbare OPO's binnen TI zijn:

  • Professional & international communication 3 (3SP)
  • Ethics-RZL (3SP)
  • Trends in Business & IT (3SP)

International boost

Om studenten afstandsonderwijs de kans te geven om voor een korte periode (1 tot 2 weken) naar het buitenland te gaan, werd er een nieuw VIVES-breed opleidingsonderdeel ingericht, namelijk International Boost. Dit is een opleidingsonderdeel dat door elke student afstandsonderwijs kan worden gevolgd. Een AO-student kan deelnemen van zodra hij/zij 30 studiepunten verworven heeft. Dit OPO kan uitgewisseld voor een analoog aantal studiepunten in het curriculum van de opleiding. Het komt dus niet bovenop hun curriculum. Vanaf 2019-2020 zullen ook dagstudenten hier op kunnen inschrijven, maar de inschrijvingen zullen eerder open gesteld worden voor de afstandsstudenten.

Het opleidingsonderdeel International Boost biedt studenten afstandsonderwijs de mogelijkheid om tijdens een vakantieperiode deel te nemen aan een korte studie- of inleefreis in het buitenland. In de krokusvakantie van 2019 staat een studiereis naar New York op het programma. Alle informatie kan je lezen in de flyer.

Contactpersoon: zie Contactpersonen

Binnen toegepaste informatica

De vakken die TI in het mini-mobilty window aanbiedt zijn:

  • Professional & international communication 2 (4SP)
  • Professional & international communication 3 (3SP)
  • Trends in business & IT (3SP)

Officiële communicatie opstart International Boost

Hoe ziet het OPO ‘international boost’ eruit?

  • Het VIVESbreed opleidingsonderdeel ‘International boost’ krijgt vorm via een (door VIVES ingericht) kort intensief programma met één tot max. twee weken buitenlands verblijf (~studie-of inleefreis).
  • In de studie-of inleefreis zoomen we in op maatschappelijke en culturele aspecten van de bestemming: onderwijs, gezondheidszorg, welzijnszorg, werk, economie, politiek, technologie, milieu, samenleven, culturele gewoonten en gebruiken, interculturele communicatie en interculturele dimensies. Het is de bedoeling dat doorheen de jaren (naast bv. een NewYork-reis) zeker ook een democratisch aanbod wordt voorzien.
  • Het biedt AO-studenten de mogelijkheid om op deze wijze een aantal mobiele studiepunten te verwerven die worden weergegeven op hun diplomasupplement. De jaarlijkse studie-of inleefreis (of reizen) wordt telkens georganiseerd in een schoolvakantie (bv. paasvakantie). Hierdoor beogen we in eerste instantie ook de deelname van AO-studenten. Eventueel kan op termijn (~op vraag) ook bekeken worden of bepaalde studiereizen (die nu al georganiseerd worden tijdens het academiejaar) ook kunnen opengesteld worden in dat aanbod.
  • Dit VIVESbreed opleidingsonderdeel kunnen studenten volgen in elke AO-opleiding, waar het (via een mini-mobility-window van 3-4-5 STP) deel uitmaakt van het programma van de student (en er dus niet bovenop komt).
  • We willen (ifv mobiele diploma’s) de AO-studenten motiveren om doorheen hun opleiding internationale competenties te verwerven via het OPO ‘international boost’ door hen bij het behalen van 10 mobiele studiepunten een ‘international certificate’ aan te bieden.
  • De AO-student kan deelnemen van zodra hij/zij 30 STP-en verworven heeft.
  • De AO-student kan dit OPO opnemen en uitwisselen voor een analoog aantal studiepunten in het curriculum van de opleiding.
  • Elke opleiding bepaalt welke opleidingsonderdelen uitwisselbaar zijn (~dit zijn a.h.w. mini-mobility windows van 3 à 5 STP)
  • Het aantal studiepunten van het OPO bedraagt 3 STP en dit omvat:
    • deelname reis
    • deelname aan de onderwijsleeractiviteiten ter plaatse
    • reflectie-en disseminatieopdracht